Usługi logistyczne mają ogromny wpływ na zadowolenie klientów, a tym samym powodzenie w biznesie opartym o e-commerce.
Usługi logistyczne mają ogromny wpływ na zadowolenie klientów, a tym samym powodzenie w biznesie opartym o e-commerce. Zatem jakie metody wysyłki warto oferować prowadząc sklep internetowy i jak zoptymalizować procesy logistyczne, aby zwiększyć konkurencyjność i zadowolenie klientów?
Zobacz: Usługi fulfillment MW Logistics
Wybór przewoźnika
Firma transportowa odgrywają kluczową rolę w procesie wysyłki i dostarczania zamówień. Z perspektywy biznesu e-commerce, wybór firmy transportowej wpływa na kilka, istotnych czynników.
Czas dostawy
Szybkość dostarczenia przesyłki ma kluczowe znaczenie dla zadowolenia klientów. To także jeden z najsilniejszych sygnałów, z którym klienci kojarzyć będą i oceniać zakup w sklepie internetowym.
Koszt dostawy
Koszty transportu mogą wpłynąć na marżę zysku i ostateczną cenę dla klienta. Warto jednak zauważyć, iż z uwagi na zbliżone ceny większości przewoźników, z perspektywy klienta nie jest to tak silny czynnik wpływający na zadowolenia, jak szybkość realizacji zamówienia.
Niezawodność
Firma transportowa gwarantować powinna niezawodność i terminowość dostaw, aby uniknąć opóźnień i nieporozumień. Warto zwrócić uwagę, iż ewentualne uszkodzenia paczki, wynikające z zaniedbań podczas transportu mogą być powodem negatywnych opinii dla sklepu internetowego
Jakie opcje wysyłki warto oferować?
Dobrze jeżeli oferowane opcje wysyłki dostosowane są do potrzeb klientów. Warto jednak uwzględnić również specyfikę samego produktu. W przypadku niektórych produktów, szybkość wysyłki może mieć jeszcze większe znaczenie. W Polskim e-commerce istnieje kilka, najczęściej oferowanych form wysyłki.
Wysyłka standardowa
Jest to najbardziej popularna opcja, oczywiście z uwagi na niską cenę, jednak z punktu widzenia zadowolenia klienta, związana jest z dłuższym czasem oczekiwania, co może stanowić pewien problem.
Przesyłka przyspieszona
Opcja zdecydowanie najbardziej doceniana przez klientów. Jak wskazują statystyki, każdego roku coraz większa grupa klientów e-commerce jest skłonna ponieść dodatkowe koszty w zamian za szybka dostawę. Jednak oferując klientom ten rodzaj wysyłki, należy w szczególności zadbać o zachowanie określonych terminów.
Dostawa na następny dzień
Opcja wysokiej jakości, gdzie towar dostarczany jest w ciągu 24 h. Według niektórych badań, w przeciągu najbliższych kilku lat, ta opcja wysyłki ma stać się najczęściej oferowaną.
Wysyłka darmowa
Opcja również bardzo popularna, zwłaszcza w przypadku produktów, na które klient może zaczekać.
Wybór firmy transportowej
Wybór firmy transportowej do realizacji usług e-commerce uwzględniać powinien kilka istotnych czynników.
Zasięg i obszar dostawy
Największe firmy transportowe jak InPost, DPD czy UPS, oferują transport w zakresie całego kraju. Warto jednak zwrócić uwagę, iż usługi mniejszych, lokalnych firmy transportowych mogą być bardziej atrakcyjne cenowo w niektórych regionach. Decydując się na współpracę z mniejszą firmą, należy jednak w większym stopniu kontrolować jakość realizowanych usług.
Koszt i czas dostawy
Zarówno podczas nawiązywania współpracy, jak i w jej trakcie, warto porównać oferty różnych przewoźników, aby znaleźć opcję najbardziej opłacalną.
Usługi dodatkowe
Firmy transportowe oferują oferują obecnie różnego rodzaju usługi dodatkowe, jak ubezpieczenie przesyłek czy możliwość śledzenia paczek w czasie rzeczywistym. Ta druga opcja staje się standardem podczas realizacji zamówień z coraz większej liczby sklepów. Jest to również usługa bardzo mile widziana wśród klientów.
Optymalizacja procesu wysyłki
Optymalizacja procesu wysyłki to nie tylko możliwość zwiększenia efektywności firmy, ale również możliwości w zakresie zmniejszenia kosztów. Optymalizacji procesu wysyłki w e-commerce odbywa się zazwyczaj na kilku, najważniejszych płaszczyznach.
Negocjowanie stawek z firmą transportową
Negocjacje na etapie podejmowania współpracy, a także w trakcie jej trwania, to jedna z najlepszych możliwości zwiększenia rentowności.
Automatyzacja procesu wysyłki
Dzięki systemom zarządzania zamówieniami (OMS) takie etapy procesu wysyłki jak etykietowanie, kontrola stanów magazynowych czy śledzenie przesyłek może zostać w łatwy sposób zautomatyzowana.
Wybór odpowiedniej firmy transportowej oraz metod realizacji wysyłki mają ogromny wpływ na cały proces realizacji zamówień w e-commerce. Sprawna obsługa wysyłek, a tym samym realizacji zamówień zwiększa zadowolenie klientów i może mieć istotny wpływ na rozwój firmy.